ملیله زنجان؛ هنری که بازار جهانی ندارد

ملیله زنجان؛ هنری که بازار جهانی ندارد

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  زنجان، "ملیله" هنر نام آشنایی برای هر زنجانی است اما درباره تاریخچه ملیله این استان اطلاعات جامعی وجود ندارد و طبق اعلام کارشناسان تنها در کتاب‌های تاریخی اشاره‌هایی به این هنر شده به طوری که در میان صنایع این دیار بیش از هر هنری از صنعت فلز‌کاری و از جمله ملیله‌کاری سخن گفته شده است.

با این حال استفاده از نقش‌های ریز و نقره خالص، وجه تمایز ملیله زنجان با سایر مناطق در کشور است که البته استان زنجان خواستگاه اصلی این هنر اصیل می‌باشد. زیبایی و ظرافت ملیله این دیار نشان از ذوق و عشق هنرمندانی دارد که آن را سینه به سینه از دل تاریخ و از پدران و اجداد خود به ارث برده‌اند و همانند میراثی ماندگار به نسل‌های بعدی انتقال داده‌اند.

در طول سالیان "ملیله" این استان در سطح کشور شناخته شده و حتی آوازه‌اش جهانی نیز شده است چراکه مرداد ماه سال ‌97 زنجان به عنوان شهر ملی ملیله ثبت شده و بعد از گذشت یک سال یعنی بهمن ماه 98 رئیس آسیا و اقیانوسیه شورای صنایع دستی و ارزیابان با حضور در زنجان ملیله این استان را از لحاظ تمام شاخص‌ها مورد بررسی قرار داده و در نهایت زنجان را به عنوان شهر جهانی ملیله ثبت کرده‌اند. اصالت، نقوش و ظرافت منحصر به فرد، استفاده از نقره 99 درصدی، وجود هنرمندان در این صنعت در ساخت جعبه جواهر و کاسه ملیله که دارای نشان بین‌المللی مرغوبیت است به همراه 18 اثر دیگر دلیلی شد تا زنجان گامی رو به رشد برای جهانی شدن داشته باشد.

با این حال سوال این است که کسب عنوان زنجان "شهر جهانی ملیله" بعد از گذشت بیش از یک سال چه عایده مثبتی برای این استان داشته است؟ آیا این عنوان جهانی تاثیری در شناساندن استادکاران نیز داشته است؟ آیا از کشور‌های دیگر تمایلی برای یادگیری این هنر و ترویج آن در طول یک سال اخیر انجام گرفته است؟ چه مشکلاتی پیش روی این هنر اصیل و صنعت‌کاران آن وجود دارد؟ آیا این هنر همچنان در اوج و شکوفایی خود قرار دارد؟

الناز خدایی‌فرد، معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان در گفت‌و‌گو با تسنیم اظهار داشت: متاسفانه پس از ثبت شهر زنجان به عنوان شهر جهانی ملیله شیوع ویروس کرونا سبب شد تا تمام برنامه‌ریزی‌های این سازمان برای حضور صنعت‌گران و آثار فاخر آن در نمایشگاه‌های بین‌المللی منحل شود و عملا اقدام خاصی در این ارتباط در طول سال اخیر انجام نگیرد. با این حال مهم‌ترین اقدام انجام شده، تدوین کتاب مرجع ملیله به دو زبان فارسی و انگلیسی بوده که به زودی از آن رونمایی خواهد شد.



لطفاً برای ارسال نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود بشوید
اگر تاکنون ثبت نام نکرده اید ، روی این لینک کلیک کنید