۶۰۰ هزار دلار صنایع‌دستی ۶ ماهه اول امسال از زنجان صادر شد

۶۰۰ هزار دلار صنایع‌دستی ۶ ماهه اول امسال از زنجان صادر شد
به گزارشباشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، ارجمند مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گفت: در ۶ ماه نخست امسال ۵۶۸ هزار دلار صنایع‌دستی استان زنجان به‌صورت چمدانی و ۱۴ هزار دلار از طریق گمرک به‌صورت رسمی صادر شده است .

امیر ارجمند روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: صادرات صنایع‌دستی استان زنجان از مبادی گمرکی مختلف انجام می شود که باید این آمار ثبت و ضبط شود.

وی با بیان اینکه کشورهای مقصد صنایع‌دستی استان، کویت، قطر، عمان، آذربایجان و برخی کشورهای اروپایی است، اضافه کرد: بیشترین صادرات صنایع‌دستی استان به کشور عراق است و در این میان مس بیشترین صادرات صنایع‌دستی زنجان را دارد و چاقو و ملیله هم در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

به گفته این مسوول، کشورهای حاشیه جنوب خلیج‌فارس و اروپا مقاصد بعدی صادرات استان زنجان در حوزه صنایع‌دستی است.

 ارجمند  افزود: امروزه دیگر فروش سنتی صنایع‌دستی پاسخگو نیست و باید از تجارت الکترونیک و شبکه‌های اجتماعی بهره برد،   در دوران پساکرونا، کشورها و جوامعی برنده هستند که از تجارت الکترونیک برای فروش محصولات صنایع‌دستی خود استفاده کنند.

وی یادآوری کرد: تلاش می‌شود تا با مشارکت فعالان این حوزه، محصولات و صنایع‌دستی استان را از طریق فضای مجازی به بازارهای جهانی معرفی کنیم.

این مسوول ادامه داد: بر اساس برآوردهای انجام شده، طی سال گذشته انواع محصولات صنایع دستی این استان به ارزش بیش از یک میلیون و ۳۳۰ هزار دلار صادر شد.

وی یا یادآوری  اینکه محصولات صنایع‌دستی ظرفیت بسیار خوبی را برای ایجاد درآمد، اشتغال و توسعه استان فراهم می­ کنند اظهار داشت: زنجان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین استان‌های صنایع دستی فلزی کشور در تولید، جایگاه برجسته‌ای دارد و هنرمندان صنایع‌دستی این دیار در خط مقدم تولید قرار دارند.

 مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان  خاطر نشان کرد: ملیله‌کاری، چاروق دوزی، چاقوسازی، مسگری، قلم‌زنی، گلیم‌بافی، گیوه‌بافی و گیوه‌دوزی از صنایع‌دستی بومی استان محسوب می‌شود که  هنرمندان صنایع‌دستی در برخی رشته‌ها همچون مسگری، ملیله‌کاری و چاقوسازی صاحب سبک هستند.

وی با بیان اینکه ۵۰ رشته صنایع دستی در این استان فعال است، گفت: در زمان حاضر بالغ بر ۱۲ هزار نفر در استان در حوزه صنایع دستی فعالیت دارند.  



لطفاً برای ارسال نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود بشوید
اگر تاکنون ثبت نام نکرده اید ، روی این لینک کلیک کنید