استاد جواد توسلیان

استاد جواد توسلیان

استاد جواد توسلیان

 آقای جواد توسلیان متولد سال 1325 در محله داود قلی شهر زنجان می باشد. از سن 8 سالگی شاگردی مغازه چاقوسازی استاد فتحعلی را نموده و سبک اولیه چاقوسازی را از ایشان آموخته است.

او و برادرش جلیل توسلیان، هم اکنون در زمینه ساخت قلمتراش شهرت دارند. در همایش سالانه انجمن خوشنویسان ایران که چند سال گذشته در استان قزوین برگزار شد، از این دو برادر طی مراسمی تقدیر به عمل آمد.

 از جمله ساخته های دست این هنرمند، قلمتراش و چاقوهای های دو تیغه، قلم تراش سه تیغه و قیچی دار می باشد و همچنین چاقوهای میوه خوری که دارای ظرافت خاصی می باشند.

 دسته چاقو ها و قلمتراش های ساخت دست ایشان از جنس شاخ گاومیش و صدف دریایی می باشد که بر ارزش کارهایش دوچندان می افزاید.

 چاقوها و قلمتراش های این هنرمند در کشورهای ترکیه و انگلستان نیز خواهان دارد و اغلب ایرانیان مقیم این کشورها نیز در سفرهایشان به ایران از این چاقوها و قلم تراش رها با خود تحفه می برند.

حاج جواد توسلیان اکنون بعد از سالها ساخت چاقو وقلمتراش فقط کارهای سفارشی و تک ساز میپذیرد و برای دل خود چاقو میسازد این استاد بزرگ و گرانقدر پایه گذار هنر قلمتراش سازی در زنجان می باشد .

 استاد توسلیان اکنون در زنجان مشغول به کار بوده و شاگردی ندارند، از این که کسی نمخواهد سختی ساخت قلمتراش را بپذیرد و این حرفه را ادامه دهد گلایه دارد. ایشان می گوید از 7-8 سالگی به شاگردی چاقو سازی رفته است در آن زمان روزی 4 قران مزد میگرفته و بعد به 6 قران افزایش یافته است، این استاد بزرگ از 18 سالگی برای خود مغازه جدید زده و مشغول به ساخت چاقو شده است، ایشان در 20 سالگی یكی از خوشنویسان چیره دست قزوینی به او پیشنهاد می دهد قلمتراش بسازد. حاج جواد با دقت قلمتراش را كه تا آن موقع در داخل تولید نمی شد می سازد و خوشنویس كارش را تایید می كند.

دلیل شهرت قلمتراش توسلیان را کارهای با کیفیت می داند و می گوید بیشتر تبلیغ من را مشتریانم انجام می دهند.

می گوید كیفیت قلمتراش خیلی مهم است چون باید قلم را كه دست كمی از استخوان ندارد به درستی و با ظرافت بتراشد. قلم تراش های او كه روزی چند ده قران بیشتر فروش نمی رفت حالا از پنجاه هزار تومان تا یك میلیون تومان فروش می رود و هرچه  كیفیت كار بالا می رود و زمان بیشتری می طلبد هزینه هم بالاتر می رود.

فروشگاه زنجان گالری باارائه قلمتراش های اصیل و با کیفت استاد توسلیان برای هنرمندان و خوشنویسان امکان ارسال آنها را به سراسر ایران فراهم کرده است.



لطفاً برای ارسال نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود بشوید
اگر تاکنون ثبت نام نکرده اید ، روی این لینک کلیک کنید